Sunday 21 August 2016

RESEPI CHURROS NUTELLA MUDAH

Assalamualaikum

Halooo my chubby bunniesss.

Churros yang miss tau ada 2 cara, tapi post kali ni miss update churros yang selalu kita beli kat mall tu. Kalau satu lagi resepi, tak guna telur, but don’t worry yang tu miss akan hapdet next entry, okeyh?

Bahan nak buat churros sangat mudah nak dapat and im shuwerrr kat rumah mesti ada bahan ni. Churros ni sedap nak makan bogel macam tu saja ataupon ada sos pencicah. Paling koman pon, orang akan tabur gula kastor. Nak sedap cicah coklat or salted caramel. Hehe

Kalau yang tak pernah try churros ni macam mana, meh miss nak ceghita. Tekstur churros di luar rangup tapi di dalam sangat lembut gebu. Rasa dia seakan-akan choux pastry. Manis, rasa mentega dan telur sedikit. Tapi serius sedap!
Miss bagi resepi yang sangat simple, sedap, dan insyallah menjadiik. Resepi ni untuk 3-4 orang makan naa

Bahan-bahan
1 ½  cawan tepung gandum
1 cawan air
1 telur
1sb gula
2 sb mentega
1sk garam garam

Cara-cara
1.    Dalam kuali, masukkan kesemua bahan kecuali tepung dan telur. Kacau sampai gula larut & mentega dah cair sepenuhnya.
2.    Masukkan tepung sikit-sikit dan kacau cepat. Workout lengan sikit. Jangan lupa tutup api terus ya. Kacau sampai tepung sebati dan menjadi doh
3.    Biarkan doh suam kemudian baru pecahkan telur. Adunan memang lembik dan melekit naa
4.    Masukkan adunan dalam piping bag, pakai nozzle stars past uterus piping dalam minyak panas. Api sederhana panas ya.
5.    Kacau churros untuk elak dia melekat. Angkat bila dah keperangan.

Siap!

Boleh golek-golek terus dalam gula kastor or sugar cinnamon. Just campur gula kastor and serbuk kulit kayu manis(cinnamon). Lepas goreng terus salut dengan gula, tau.. kalau sejuk nanti payah dah gula nak letak. Kalau chiuolss nak advance lagi, boleh cairkan coklat tak pon salted caramel.

Tapi iolls malas, hehe just calit dengan nutella takpon mentega kacang. Alah tak kisah laa nak dip n dip dalam apa pon, yang penting ikot sedap tekak korang. Okengggg?

Ayayayaaa sudah siap mehhh. Siap boleh dip dalam nutella pulak tu. Walla!

Senang gila kan?

Selamat mencoba!

Oklah itu saja perkongsian miss harini. Kalau ada umo panjang, insyallah miss try resepi yang lebih mencabar lagi. Jangan lupa follow miss di instagram, SHAFRINA KU SHAARI
tatatatataaaaaaa
 Spread your loves! XOXO

Assalamualaikum



No comments:

Post a Comment